lördag 28 augusti 2010

Gurkor och minnen.....

Vaknade till en regnig och småkall lördagmorgon....I tankarna backade jag mitt liv till ca:år 1950 -58..kommer så väl ihåg hur min kusins mor sa till oss småflickor...gå nu ut i regnet, för regnvatten gör erat hår så mjukt och vackert.Ett annat minne från den tiden var att min kusins mor ville att vi flickor skulle gå ner till källaren och hämta upp en gurka...dom förvarade grönsaker och rotsaker i källaren på hösten. Hennes mor var från Finland.... så hon sa "Leena haae kurkku kellarista"...jag uppfattade detta som att hon skulle hämta upp en hals från källaren..hahahaha!!!herregud tänkte jag..har dom halsar i källaren..??Det är nämligen så att hals eller strupe också heter kurkku på finska... Om några dagar kommer Leena med man och hälsar på oss...Numera bor vi 150 mil ifrån varandra, så vi träffas inte så ofta.
Det ska bli roligt att få träffas och tala om gamla barndomsminnen.
Själv ska jag lägga in kurkor i dag...dom växer så det knakar i mitt lilla växthus.
Till sist söta och goa bloggläsare ...ha de!!! vi ses här snart igen.

1 kommentar: