tisdag 1 januari 2013

Årets första dag..2013.

Nyårsdagen 2013…åkte mor till Piteå älvdals sjukhus.

20120963 Mor transporterades med sjuktaxi från Roknäsgården till Piteå älvdals sjukhus , där Kicki och jag mötte henne vid 11-tiden i dag…Här ligger hon på akuten och väntar på att en massa prover  ska tas….Vi anhöriga vill veta..vad har hänt med mor , då hon inte kan tala????

20120964 Vi blev väl omhändertagna på akuten…,men väntan blev lång….och lilla mor var trött!…De tog en massa blodprover…Ekg…blodtryck..puls…feber…och en hjärnröntgen..sedan skulle läkaren titta på alla proverna..Läkaren kom in till oss och informerade att mor min hade förmaksflimmer..och att hon drabbats av en stroke, så de ville lägga in henne.

20120968Kicki och jag satt och strök henne på huvudet och armarna….Personalen på akuten ville koppla på ett dropp, eftersom hon inte ätit eller druckit på nästan tre dagar…

2012096920120970Efter ca; fyra timmar på akuten var Kicki tvungen att åka hem…hon mådde inte så bra..huvudvärk och en krånglande mage…Nu sitter jag själv med mor…det kurrar i min mage..frågar personalen om cafeterian var öppen..tänkte få köpa mig en smörgås. …Nej cafeterian är stängd alla röda dagar.Hmm!! varför tog jag inte med mig en klementin eller något annat att stoppa i mun tänkte jag....hm!!Tiden gick, två nya  personal kom och presenterade sig….jag fick veta att det var brist på sjuksalar, vilket förlängde våran väntan.Nu har klockan slagit 16.30.. Jag talade om mitt missnöje över att det inte gick att köpa någon smörgås…OO! sa en av personalen jag bjuder dig på en kopp kaffe och en ostmacka….och herregud..du är guld värd sa jag…och gott smakade det..Efter sammanlagt åtta timmars väntan på akuten fick mor till sist ett rum på stroke avdelningen..Jag följde henne dit..nu får hon förhoppningsvis fin och rätt vård..är så tacksam att hon äntligen är på rätt plats.Nu håller jag tummarna att min älskade mor kommer tillbaka till oss och att vi också fortsättningsvis kan kommunicera med varandra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar