torsdag 28 mars 2013

Mors mat på äldreboendet!!

..Känner mig orolig över min lilla mor…just nu väger hon endast 53.5 kg..jag är ängslig över att hon får tråkig och ensidig kost…Just nu består hennes måltider av kalla soppor, oftast av nyponsoppa med lite matlagningsgrädde i, eller Aprikossoppa..+ Näringsdryck…(Anledning till att hon serveras soppor, är att efter hennes stroke vill hon inte ha sina löständer…och kan inte tugga..)Jag pratade både med sköterskan och en av ordinarie personal ang. maten. Fick veta att varma soppor inte var mors favorit….nä,nä!!Men!!Nu måste det ske en förändring i mors kosthållning på äldreboendet i Roknäs…Vi talade om alternativa lösningar…...Måste mor svälta ihjäl??..De som alltid haft gott om mat hemma och även till gäster….I dag gästade Tord och jag mor och far..jag bjöd henne på kalvsylta (MOSAD)..väldigt uppskattat…gräddfil….uppskattat..hon gapade stort....lilla mamma  visade sin tacksamhet till mig…men hon orkade inte med efterrätten, så de lämnade jag hos henne och hoppas att det smakade senare på kvällen…om någon personal har tid att ge henne, vilket jag tror…Fick också veta av personalen att bananer sällan fanns till de boende, men däremot äpplen…vi anhöriga får hålla våra kära med mjuka frukter..

20121334..Lite påskgodis behövde mor, så jag bjöd på en After Eight..herregud, hon stoppade hela plattan i munnen..jag blev livrädd…trodde att hon inte skulle klara av det, men JA det gjorde hon lill gumman och tyckte att det smakade gott.

20121335Mor betalar saftigt till Piteå kommun för sina dagliga kalla soppor ..nämligen 3275:- / månad….Jag och många fler kan tycka att detta är hutlöst…. Fortsättning följer om Piteå kommuns äldreboendes mat…Nu har jag den bara på min blogg..men???!!

Glad Påsk!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar