lördag 14 maj 2011

Promenad längs Torneälven.

Tog mig en promenad längs älven…På denna gångbana har det varit järnväg, men  för ca:40 år sedan revs den bort…..som ung åkte jag rälsbuss mellan Hedenäset och Övertorneå….eller Hedenäset– Karungi- Haparanda…det var då det……nu är det andra tider.April-maj 2011 150Älven var så vacker och nya sandbankar har bildats…..Vid midsommartid rodde vi över för att hämta hem några ljuvligt doftande Liljekonvaljer och i juli, augusti var sandbankarna ett efterlängtat sol och badställe, som vi ofta besökte. Vattnet var kallt och strömt men ändå det bästa på sommaren  för oss tonårsbarn.April-maj 2011 151
Kommunen har röjt utmed stranden…kolla dessa fällda björkar ,undrar hur gamla de är? April-maj 2011 149 ….och denna gamla knotiga rönn tyckte jag också var värd att föreviga.April-maj 2011 155

4 kommentarer:

  1. Så underbart vackert det är i Hedenäset med Torne älv som breder ut sig.
    Antar det snart börjar grönska i trädkronorna hos er?
    Skulle så gärna vilja besöka Hedenäset och dess omgivningar med den oerhört vackra naturen.
    Mia

    SvaraRadera
  2. Svar till anonym Mia:.."Du kan väl höra av dig mer personligt".. så , kanske din önskan blir uppfylld..

    SvaraRadera
  3. Så nice mamma, där ska vi köpa ett fritidshus snart.. Fiska i älven, plocka friska bär och slåss med mygg :)

    SvaraRadera
  4. Fråga till Barbro: Hur kan jag höra av mig mer personligt? Förstår inte riktigt....:)
    Mia

    SvaraRadera