måndag 14 mars 2011

Kålpudding...


Idag lagade jag kålpudding till middag........ vet inte, men jag är nog en liten matmamma. . ....... hade kvar mycket vitkål , efter att jag gjorde pitzasallad för någon dag sedan..., så jag bestämde mig att ta hand om den stackars vitkålen och gjorde en kålpudding+ en kålsoppa blev det också. Jag börjar tro att jag är en liten kopia av Kaisa Varg..." man tager det man haver."
..... vet inte vem jag brås på ...men här  ser du mina kära föräldrar ( som numera bor på hemmet) i famnen sitter de yngsta barnbarnsbarnen Wilmer och Melker ......kanske kommer mitt matlagningsintresse från mor och far???.. mor lagade alltid mycke och god  mat...och bjöd sina nära och kära.... det var alltid ett öppet hem!!..med bjudning...
För mig är matlagning en avkoppling jag njuter..., bara jag får hjälp med disken , som min käre man oftast glatt ställer upp med...och till det mesta har vi ju diskmaskinen till hjälp
.....Du kanske undrar hur min kålsoppa gjordes med köttfärs ???? Jag bryner köttfärsen, tillsätter salt, vitpeppar, malen kryddpeppar, rör om och för över
röran i de brynta vitkålsstrimlorna....tillsätter vatten och (alpnaerings buljongpasta- kött eller grönsks ca 1 msk på 2 l vatten) + två lagerbergsblad och några hela kryddpepparkorn... koka.tills kålen är mjuka..
Gott och en billig husmanskost , som många glömmer..
Jag tror att grogrunden till mitt matintresse kommer från min  mor och far ....!! ......Posted by Picasa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar