tisdag 4 oktober 2011

Recept på lättgjorda kåldolmar

Oktober- November 2011 015 Eftersom det nu är rotsaksvecka , så passade jag på att handla extra mycket rotsaker. Idag tog jag hand  om det stora vitkålshuvudet. Delar med mig av mitt enkla recept på kåldolmar.

Ett vitkålshuvud på ca.4,5 kilo förvälles i lättsaltat vatten.…..Gör ett snitt längst upp i roten på huvudet och plocka bort de blad som mjuknat , allt eftersom. Avlägsna den tjockaste delen på bladet.

Gör en köttfärsröra på 1 kg köttfärs , 1 kg risgrynsgröt , 3-4 tsk salt , lite vitpeppar och till sist tillsätter du mjölk….rör om smeten till en lagom konsistens…den får inte bli för lös.

Ta ett kålblad , klicka i köttfärs smet , rulla till ett litet paket….ställ paketet i en lättsmord långpanna…..alla paketen ska vara tätt intill varandra…..ringla lite flytande smör över dolmarna , sedan in i ugnen på 200 graders värme i ca 45 min…. Nu vänder du alla dolmarna och ringlar över lite sirap + tillsätter ca:75cl vatten….sedan in i ugnen igen i ca:40 min….klart!!! Ta upp dolmarna …och av spadet kan du lillreda en god sås….tillsätt ytterligare lite vatten i skyn och lite Alpnaerings buljong pasta ca. 1 tsk…jag tog köttbuljong…..koka upp skyn och red med idealmjöl utblandat i lite mjölk…tillsätt sedan lite soja och en skvätt grädde……Servera med kokt potatis och lingonsylt.

Kålsoppa:

Jag passade på att göra en kålsoppa av resten av kålen också…..Hacka vitkålen  , bryn kålen i en stekpanna med lite fett….överför hacket i en gryta och bryn ca.2-3 hg köttfärs i stekpannan…..salta och peppra , överför köttfärsröran i grytan….tillsätt 1½ l vatten ett lagerblad och några  hela kryddpepparkorn…..och till sist buljongpasta ungefär en tsk… Koka soppan i ca.en timme….Smaklig måltid!!! hoppas ni förstår mitt recept…enkelt , men tidskrävande.

Kåldolmarna och även kålsoppan går bra att frysa.

Trevlig tisdag till er alla .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar