söndag 29 november 2009

1:a Advent..

I kväll får bilderna tala...jag har städat och pyntat lite inför den kommande julen.....
Det har blivit kallare ute...just nu minus 7 grader och fortfarande inge snö på marken..... Nog är det mysigt att få lysa upp innomhus med alla dessa stakar och stjärnor under denna mörka årstid...vilken bra tradition det är, ljus och värme och säkert många små tindrande ögon... ..
Jag tänker mig tillbaka i tiden då jag själv var barn. Advent var en så mysig tid då far alltid ordnade med en massa juleljus i fönstret och en julgran ute som lyste upp hela gården... mor började förbereda julebaket...saffransbullar...anisbröd pepparkakor, drömmar...mm.mm. Det luktade gott i hela huset.

Det var alltid mycket snö , så jag åkte skidor.. även i mörkret.. eller så åkte jag "pulka" i någon backe..Det fanns inte såna fina pulkor som nu för tiden. Jag satte mig på mina skidor och så bar det nedför huuuu, vad det slant..jag ville vara ute och plumsa i snön med mina vänner...roligt var det och kinderna var ofta rosiga som man brukar säga. På 1:a Advent var det skyltsöndag i byn...vi hade tre affärer ... det var så roligt att gå till butikerna och glo in ....jisses så mycket fina saker jag fick se....oftast var det jätte kallt och dörrhantagen till affärerna var gjorda i järn....vad tror du händer ??? Jag dräglar och drömmer om de fina leksakerna som finns där inne......min tunga fastnar i järnhantaget och fy....f vad ont det brände....glömmer det aldrig...Det var några tillbaka tankar från mig till dig ...God natt mina vänner.














3 kommentarer:

  1. så fiint mamma, jättemysigt! kram, kram.

    SvaraRadera
  2. Åååh mamma vad jättefint du har gjort.......och vilken tur att du minns smärtan i tungan ....så du inte gör om samma sak igen ha ha ...

    SvaraRadera
  3. Kram till er båda mina flickor...Smärtan i tungan sitter som en smäck...denna brännande känsla glömmer jag aldrig ...jag tänker inte smaka på järn i vinterkylan igen..

    SvaraRadera