lördag 18 juni 2011

Räkfrossa!!!!!

Juni-Juli 2011 084 I kväll har vi varit på räkfrossa i Fällfors i Skellefteå kommun…..här var det bara att skala räkor så mycket man orkade….och  vitlöksbröd smakade gott till.

Juni-Juli 2011 085 Här sitter delar av min familj och bara njuter…

Juni-Juli 2011 086 Juni-Juli 2011 087 När vi hade ätit och var mätta och nöjda , så gjorde vi ( Roger, Ekaterina Tord och jag) en liten utflykt till Marranösvältan, som är en nipa med ca: 50 m höga erosionsbranter….de började bildas då isälvar och hav möttes. Det är ganska stort att få se naturens skiftningar så tydligt.

Det finns stora mängder sand inlagrat i marken och naturen.  Här fanns enorma sand sänkor som sedan möttes av älven…….min första tanke var “ vad roligt för barnen att åka skidor på vintern”….men kanske är det för brant.??????

Under marranösvältan finns grundvattenströmmar  som tar med sig sand, grus och andra små partiklar mot älven , som då  under åren bildat en rännil som grävts ur till ca:160 m lång och 30 m djup ravin…… och tydligen fortskrider denna process fortfarande……

Juni-Juli 2011 088 Juni-Juli 2011 090På bild ser du Ekaterina, Roger och jag…..”bloggerskan Barbro” på denna unika plats.

Juni-Juli 2011 095Juni-Juli 2011 096 Nu väntar min man på oss och hemresan stundar….Men innan dess måste jag ta en bild av solnedgången…….

2 kommentarer:

  1. Så fina bilder gullmamma...

    SvaraRadera
  2. Det är Kicki som skriver...av någon anledning måste jag logga in som anonym ???

    SvaraRadera