fredag 2 april 2010

Ägg hör påsken till...


Fylda ägghalvor och räkris med ägg vill jag bla. ha på påskbuffe bordet...enkla rätter som lätt kan glömmas bort...
Jag ger er receptet på Räkriset, ifall ni vill göra det.
RÄKRIS MED ÄGG (4 port)
4 hårdkokta ägg
ris
salt
1 gul lök
150 g skalade räkor
1 msk smör
2 tsk idealmjöl
3 dl grädde
salt vit el. svartpeppar
½ tsk curry
ev.1 msk konjak
1 grön paprika
persilja.
Koka riset enl. anvisningen . Skala och hacka löken. Fräs löken och räkorna i smöret. Strö över mjölet, rör om tillsätt grädden. Låt såsen sjuda 3 min. Smaksätt med salt, peppar, curry och ev. konjak. Kärna ur och hacka paprikan fint. Blanda den med riset och lägg upp på ett vackert fat. Skala äggen och skär dem i klyftor. Placera äggen på risbädden, häll räksåsen över och strö på hackad persilja.


Smaklig måltid....till räkriset brukar jag servera råstadt bröd med vitlökssmör.
...som ni ser så har jag strött dill över min räkris ..det går lika bra.
Önskar er alla bloggläsare en fin fin Långfredag....många påskkramar från mig.
I dag får vi en super fin solig dag..med många plus grader...äntligen har snön börjat rasa från hustaket..skönt!!

2 kommentarer:

  1. Mmmmm ser så gott ut! Tur att vi flyttar upp snart.. Längtar! Kram.

    SvaraRadera
  2. Mamma du är så duktig....
    Kraaam

    SvaraRadera