fredag 30 april 2010

Valborg ...en minnesvärd dag...

För 49 år sedan på valborgsmässoafton år 1961 förlovade oss.......lite äldre har vi blivit, men också klokare med mer livserfarenhet i ryggan . Kvällens grillrätt bestod av fläskfile och choritzo korv med ungsbakade potatisklyftor och en sallad av strimlad vitkål och morot blandad med en dressing som bestod av gräddfil , majonäs, äppelmos , senap och finhackad spanskpeppar...... Glazen gillade min man...jag blandade lite farinsocker, soja., ketchup, flytande honung, riven färsk ingefära, pressad vitlök, salt peppar...den var supergod.
Här sitter jag och tänker på åren som svunnit.....ack vad tiden går fort...nyss utbildade jag mig till lärare...tjänstgjort i Luleå...trivats bra, men nu är åldern inne att ge upp...herregud!! vad tiden lider......



Här i "nästan" snödrivan sitter jag och grillar....min man var väldigt omtänksam som vanligt , han hämtade sin skinnjacka till mig..."Du får inte frysa"..sa han.,,Det gjorde jag inte heller..
Men varför firar vi Valbborg...(förutom våran förlovningsdag)..Jo!! Valborg var en engelsk kungadotter som blev abbedissa i Tyskland på 700- talet och senare helgonförklarad. Hon dyrkades i Sverige och hennes högtidsdag finns omnämnd redan på 1300- talet....Valborgsmässoafton var halv ledighetsdag i Sverige fram till 1772 ...Den återfördes i svenska almanackan den 1:a maj 1901 ......Det var lite fakta , som jag ville dela med mig....Ha de gott !! Skriver mer i morgon ..nu väntar Tv -programmen på mig..

2 kommentarer:

  1. Va fin du är där du sitter ,man skulle inte kunna tro att du är en kvinna som varit förlovad i 49!!!!år.....
    Kram lilla mamma älskar dig/er

    SvaraRadera
  2. ..Tiden går fort...kram lilla du vi älskar er....sov gott..vi hörs i morgon.

    SvaraRadera