lördag 24 april 2010

Jag älskar dem...


I dag har vi haft en halvsolig dag med nordliga vindar....så jag bestämde mig för att ta en matlagningsdag...och det blev det verkligen....Ett kilo köttfärs och ett stort vitkålshuvud + ett kilo risgrynsgröt... Vad lagade jag??? Jo....Jag har alltid älskat kåldolmar sedan barnsben och som barn sa jag till mor att:"När jag blir stor ska jag laga kåldolmar minst en gång i veckan". Ja, ja ..nu är jag stor..men tyvärr lagar jag inte dolmar en gång i veckan ...kanske tre , fyra gånger per år.... Varför??? jättejobbigt och tidskrävande och mycket disk....men fortfarande finns kåldolmarna bland mina favoriter. ...Nu har jag dolmar , även i frysen...hmmmm!! vad gott!! älskar dem..En gammal hederlig husmansrätt, som Karl den XII introducerade i Sverige efter ett "besök" i Turkiet...Tack för det...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar