fredag 10 april 2009



I morgon Påskafton tänker jag bla. laga räkris, som har varit en bestående rätt på menyn under många påskaftnar Här är receptet.

RÄKRIS MED ÄGG. 4 PORT.

4 hårdkokta ägg, ris kokas, en gul lök, 150 gr skalade räkor, 1 msk smör, 1 tsk vetemjöl. 2,5 dl grädde, salt, vit, eller svartpeppar, ½ tsk cyrry, 1 grön paprika, persilja.

Koka risrt enl anvisningen på förpackningen. Skala och hacka löken. Fräs löken och räkorna i smöret, strö över mjölet, rör om och tillsätt grädden ,låt såsen skjuda i ca 3 min, salta och peppra.. Kärna ur och finhacka paprikan fint. Blanda den med riset och lägg upp på ett vackert fat eller skål. Skala äggen och skar dem i klyftor. Placera äggklyftorna på risbädden. Häll räksåsen över och strö på hackad persilja. Servera med råstad fralla med smör.

Passar bra som supe´ Eller som påskrätt.

Smaklig måltid och en trevlig påskafton önskar jag er alla bloggare.

Påskkramar från mig!!!

Ha de gott!!!!

3 kommentarer:

  1. Glad påsk faster! Sitter just nu i Hassela hos Pers bror, och upptäckte att någon av hans grannar inte har låst sitt internet så jag lyckades komma ut o surfa nu. Kul :)
    Kramis på er!

    SvaraRadera
  2. Så gott det lät!

    Men så spännande med Carolines hus!

    Blir så kul att träffas till sommaren.

    Ha en riktigt Glad Påsk!

    Kram Maud

    SvaraRadera
  3. Åh vilken tur man kan ha då :-) jag som har räkor i frysen.. !!

    Mina idéer över mat är för tillfället dåligt - Men så kommer du med detta läckra recept!
    Man tackar- ska verkligen pröva det i dag.

    Hoppas att ni har det bra i Öjebyn, Här är det bara bra, men bättre väder hade suttit fint...
    Kram på dig .

    SvaraRadera