onsdag 15 april 2009

Intelligenta djur

Dessa tankar eller om vi vill kalla den en dikt skrev jag strax före sommarlovet 2006. Tittade på skatorna, de jobbade febrilt med att bygga bon. ....flög med ganska stora kvistar i näbben.....och retade kattorna på kvarteret... Dom är absolut inte dumma, det sägs att alla kråkfåglar är bland de intelligentaste djur..och att dom har en stor inlärningsförmåga och ett bra minne...Måste bara tillägga att......som barn hade jag en kråkunge som jag matade med sked.....havregryn utblandat med vatten....det var mitt första djur jag älskade,,,, så småningom flög den iväg...och förmodligen mådde gott.

3 kommentarer:

  1. På tal om kråkor... finns en sång med Mikael Wiehe som jag hörde på när jag var liten, tycke att det var så sorlig....... och nu för några år sedan hörde jag den igen... jag griiinade som en galning..... det kom som någon olustig känsla i kroppen när jag hörde den igen.....kan inte låta bli att undra.... kan det ha varit 1981 jag hörde den... och kanske kråkan blev något heeeelt annat än en kråka för mig............... Här har du texten :

    Jag satt häromdagen och läste min tidning
    en dag som så många förut
    Och jag tänkte på alla dom drömmar, man drömt
    som en efter en har ta'tt slut
    Då såg jag en bild av en flicka
    med en skadskjuten kråka i famn
    Hon springer iväg genom skogen
    så fort som hon någonsin kan
    Hon springer med fladdrande lockar
    Hon springer på taniga ben
    Och hon bönar och ber och hon hoppas och tror
    att det inte ska vara för sent

    Och flickan är liten och hennes hår är så ljust
    och hennes kind är så flämtande röd
    Och kråkan är klumpig och kraxande svart
    och om en stund är den alldeles död
    Men flickan hon springer för livet
    hos en skadskjuten fågel i famn
    Hon springer mot trygghet och värme
    för det som är riktigt och sant
    Hon springer med tindrande ögon
    Hon springer på taniga ben
    För hon vet att de'e sant, det som pappa har sagt
    att finns det liv, är det aldrig för sent

    Och jag började darra i vånda och nöd
    Jag skaka' av rädsla och skräck
    För jag visste ju alldeles tydligt och klart
    att det var bilden av mej som jag sett
    För mitt hopp är en skadskjuten kråka
    och jag är ett springande barn
    som tror, det finns nån som kan hjälpa mej än
    som tror, det finns nån som har svar
    Och jag springer med bultande hjärta
    Jag springer på taniga ben
    Och jag bönar och ber fast jag 'gentligen vet
    att det redan är all'es för sent

    SvaraRadera
  2. Tack Malin för den texten..den är gripande och fin. Det finns några sorliga texter som kommer till minnet ibland...som "den lilla anden till himlen for"...osv
    En text till som jag inte riktigt kommer i håg ...kommer bara ihåg handlingen . det handlade om en liten sjuk flicka som låg på lasarett...och hennes högsta önskan var att få komma hem..men det fick hon aldrig...jag gråter när jag hör den , men nu är det många, många år sen den spelades på radion.

    SvaraRadera
  3. Kan ju vara lika bra att man inte behöver höra dessa allt för ofta... eller hur..

    Här har vi hafr soligt i dag igen... men jag har ju bobbat hela dagen - -men i morgon är jag ledig:-)
    Hörde att Carro ska ha barn :) Jätte kul.
    Kram Kram

    SvaraRadera