onsdag 15 april 2009

Skatan



Bläddrade i min diktpärm och tyckte att denna dikt om skatan passade bra att publicera på bloggen i dag.(.. i brist på annat....)
Skatan
På våren bygger jag mitt bo
jag samlar kvistar löv och barr
jag tycker om allt som blänker
bär det i min näbb och tänker
måntro jag träffar henne
jag spanar och jobbar
jag är stilig vacker och ren
nu ser jag dig ensam sitta på en gren
lika vit och svart som jag
söt och rar dej vill lag ha
vi bygger vårat bo tillsammans
samlar på allt som glittrar
ett vackert hem ska vi ha
vi kallas för skatan
låter nästan som Zlatan
vår kärlek håller livet ut
och snart små skator tittar ut
nu är vi tre och snart fyra
den yngsta kallar vi för Tyra
vi är vit och svart
ibland retar vi en katt
vi kan skratta
och va gla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar