tisdag 16 februari 2010

Fettisdag

I dag är det fettisdag och enligt gamla traditioner så är man ute i naturen......så jag tog mig en tur ner mot älven ...det gick bra att åka spark på skoterspåren... . ....(Som barn åkte jag och mina kompisar alltid skidor..vi var ute i timmar och njöt av frisk luft och natur..)
Här har en hare skuttat fram ...det kan jag se på spåren.....

En lite gråmulen fettisdag med ca:5-6 minusgrader...går jag på en frusen och snötäckt Piteälv...
Det är så skönt att komma sig ut och andas frisk luft...här i Öjebyn är snön verkligen vit ...som snö skall vara...vilket betyder relativt ren luft

Till middag i dag blir det traditionsenligt bruna bönor med stekt bacon....och till efterrätt en semla och en kopp kaffe.
(Semlorna har jag gjort på morgonen)
Dessa traditioner har jag också tagit med mig från min barndom...men lite skillnad är det...bruna bönorna kokades själv och åts med knaperstekt fläsk...och semlorna åt vi på en djup tallrik med varm mjölk...och gissa om semlan smakade gått när man kom in efter dagens uteaktiviteter...
Det var några tankar från mig om fettisdag......önskar er alla en fin och skön dag.....

1 kommentar:

  1. Så mysigt mamma....... att sparka nere på isen....... och visst är det härligt att andas uteluften....Tack för dom GODA semlorna.
    Kram

    SvaraRadera