lördag 21 februari 2009

Tillägg "I morgon är en ny dag och alla blad är oskrivna"
Men ett citat från min tidning PEDAGOGISKA MAGASINET
som jag läst i kväll:"Vägen till vår kunskap är i vår tid annorlunda.Papper och penna är inte längre hemmaplan för kunskapande. Den som växer upp i en digital värld formas av andra erfarenheter än den som växte upp i en traditionell, långsam skriftkultur." Lärande är ett rörligt mål....Om datorn blir ett redskap för skapande, dokumentation och kreativitet kan den stödja nya former för lek och lärande??. vad tycker du???


Godnatt till er alla nu ska jag sova gott förhoppningsvis. Klockan är natt igen och dagen har varit lång.

4 kommentarer:

  1. Jag tycker det låter som en bra idé... det är ju bättre att använda datorn till lärande än alla dessa dataspel som finns.... Har faktiskt sett väldigt pedagogiska leksaker på barnens hus ex en datorliknande sak som hjälper barnet att forma ord och samtidigt se visuellt vad det är för något!

    Ha en bra lördag mamma!

    //Kram Carro.

    SvaraRadera
  2. Hej Barbro!

    Nu hittade jag till dig...jag såg ju att du lämnat kommentar me sen hittade jag inte tillbaka.

    Allt väl i Öjebyn ser jag - här är det fullt upp - längtar så till man kommit på plats.

    Ser att Caroline börjat blogga - skall kika in till henne.
    Hälsa maken!

    Kram Maud

    SvaraRadera
  3. Jaa du... detta kan man ju diskutera rätt mycket om... på ett sett är det ju bra, Mina barn har haft en del pedagogiska data leksaker var man lär sig i lek.. detta har varit bra, dom är inte mindre begåvade så att säga... men man tar ju bort en del också.. den sociala biten.. om den morderna utveklingen förstätter i detta tempo så försvinner snart skolklasser tex.. barnen kan vara hemma o lära sig via nätverk... sagostunder försvinner och barnen ligger i sin säng på kvällen med en liten behändig digital sagoläsare... Jag kan nog tycka att denna utv. är skrämmande...Kommer framtidens barn att kunna umgås fysiskt med en annan person... kommer dom att kunna se någon i ögonen och läsa kropps språk -när dom inte är van med det.. en maskin har inget ju inget uttryck... hoppas du förstår hur jag menar... föröker fatta mig kort här.. men har en förmåga att bli långrandig...

    Kram från en mamma som har 2 st datanördar till söner.... hi hi
    Trevlig Lördag Och ladda nu upp för "Mello"

    SvaraRadera
  4. Bra Malin jag håller med dig. Det beror på hur man tänker. Vi lever nu i en data värld. Det är sällan vi skriver brev för hand, det är lättare med E-post. I skolan är datorn ett bra komplement till allt det andra i undervisningen.mm.mm.

    SvaraRadera