måndag 14 juni 2010

Far med barnbarnsbarn...

Här sitter min gamla far i sin hammock med barnbarnsbarnet Melker i sitt knä....Han är alltid så glad när vi hälsar på honom. Far är mycket ensammen nu för tiden , de flesta av hans vänner har gått bort och mor har flyttat till äldreboendet i byn ...Nu är hans högsta önskan att få en plats på samma boende som mor...

Lite historik:..Jag har hjälpt far med ansökan , övertorneå kommun avslog..pga. han hade för lite hemtjänsthjälp...jag skickade en överklagan till länsrätten...fick svar från länsrätten att han var berättigad till ett boende.....men socialnämnden i Övertorneå kommun överklagade återigen....puh!!!! tänkte jag ...far fyller 92 år i sommar och har mycket dåliga ben , dålig balans ...astma och har svårt att klara sig själv i sin ensamhet....och saknar den sociala kontakten.

Jag fattade återigen pennan och skrev till Kammarrätten...Nu har jag fått svar efter en lång väntan...och Kammarrätten har gått på länsrättens linje...far är beviljad till ett äldreboende...
Men nu återstår en väntan återigen...ska Socialnämnden i Övertorneå kommun acceptera???eller kommer det åter ett brev, där jag får läsa avslag...

Varför måste det vara så svårt att få hjälp ???
92 år..han blir absolut inte piggare....Mor och far har varit gifta i 69 år och naturligtvis vill han bo på samma boende som mor om än inte i samma rum.
Han säger till mig , jag vill träffa mor och se att hon har det bra.... Mor säger till mig ...Det vore bra om far fick komma hit , då kan vi träffas varje dag...äta och umgås...vila när vi vill...osv.

Varje gång jag varit hem till mor och far , så har vi hämtat hem mor.....det är så mysigt och se hur glada de är att få vara tillsammans....och sova i samma säng....två gamlingar...mina kära föräldrar.
Posted by Picasa

3 kommentarer:

  1. Vilken jätte,jättefin bild....stackars gamla morfar...han är ju så söt....tycker så synd om honom...vi hoppas och ber....
    Kram

    SvaraRadera
  2. Ja vi hoppas och ber...jag försökte just få kontakt med Astrids ställföreträdare , men hon var på möte...hoppas jag får tag på henne efter lunch i dag...Jag måste få tala med henne...

    SvaraRadera
  3. Har så mycket för mig, hinner inte blogga men jag försöker så gott jag kan!

    Jo det går bra, Elsa verkar trivas bra och Lotus är nöjd med hennes sällskap. Tror dock hon har gått ner i vikt, vi är ju ute en hel del och går med henne så hon har nog tappat något kilo. Men vi ska byta foder, så vi hoppas hon lägger på sig lite då!

    Kul att du får träffa Carro och familjen ofta! Du får hälsa dom alla. Speciellt lill-killarna! Vi saknar dom.

    Må Gott!

    SvaraRadera