onsdag 16 februari 2011

..solnedgång..

....Vi har nu haft några kyliga dagar här i Piteå , med temperaturer på ca.-24 till-30 grader..
När det är så här kallt.....går mina tankar till min barndom.....och uppväxt i tornedalen.
Jag började i första klass år 1949.....min skolväg var på ca: 2, 5 km enkelväg....som jag promenerade tur och retur varje dag även lördag,..skolvägen var tyvärr för kort för att få åka skolbuss.. .......ibland åkte jag skidor till skolan..då blev sträckan något kortare.....mina föräldrar hade ingen bil.....Inga bekvämligheter..Nej!!.
Jag kommer ihåg att vintrarna under min lågstadie tid var fruktansvärt kalla.
Mor lindade om mitt ansikte med en yllehalsduk..och på fötterna hade jag filtskor....och när jag skulle hem från skolan, så lindade min goa fröken Maja om mig....jag älskade min första fröken Maja Littiäinen, hon var så go och snäll. I slutet av 40- talet och början på 50 -talet kunde termometern visa på -37 till -42 grader...Brrrr!!
Men nu till nuet!!
Denna bild tog jag på Vetegatan i Öjebyn på alla hjärtans dag...hälsade på våran älskade dotter...solen var på nedgång och kylan var sträng...
...och i kväll har vi varit barnvakt åt våra älskade söta små barnbarn på Klumgatan...
Livet är allt ljuvligt trots vinterkylan...för det finns så mycket värme och kärlek att ge och ta...
God natt alla fina!!!
Posted by Picasa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar