onsdag 16 september 2009

Mor och Far..

Här sitter vi tre hemma och myser .....

Läste en artikel i dagens NSD om åldrigar i Gällivare som inte får leva tillsammans...det finns inte plats för båda på äldreboendet. Efter 61 år tillsammans har makarna skilts åt mot sin vilja. Han har fått plats på ett äldreboende , men inte hon för hon bedöms för att vara för frisk.. Han är 85 år, hon är 81 år och allt de begär är att få vara tillsammans på ålderns höst. PRO:s ordförande i Gällivare strider för paret som nekats en gemensam bostad på ålderns höst.Han säger att det här är människor som gjort rätt för sig och byggt upp samhället. Det är en ovärdig människohantering att inte låta dem bo ihop till sista dagen..vi har råd att kasta pengar på rondeller och gator när det primära är en människovärdig behandling. Han säger också att ett samhälle som inte har råd att ta hand om sina gamla, sjuka och handikappade är inte värt att kallas samhälle. Socialnämndes ordförande Rita Poromaa säger att ...Man kan tycka att de ska ha rätt att bo tillsammans, men alla uppfyller inte kraven enligt socialtjänstlagen....de kan alltid komma in med en ny ansökan........Nu tänker jag vilka kriterier ska uppfyllas för att få plats på ett äldreboende??? För drygt en månad sedan fick min sjukliga åldriga mor 89 år gammal en plats på ett äldreboende...hon trivs bra där och får den vård och omsorg hon behöver...men problemet är att min far 91 år nu bor ensammen i hemmet. Han lider av svår astma och nu på sistone så har han tappat kraften i sina ben..och han har även dålig balans. Han anlitar hemtjänsten för städhjälp och tvätt...samt för handling en gång i veckan...ett larmband har han också ifall något skulle hända. Det är så att han kört bil själv in i det sista men nu kan han inte längre ... han litar inte på sina ben....Han har ramlat flera gånger både ute och inne..hittills har det gått bra MEN....Min far har sökt plats, men fick höra av områdeschefen att det inte är säkert att han uppfyller kriterierna....jag undrar igen ...?? 91 år, lider av svår astma, dålig balans och svaga ben......och längtar efter att få se sin fru efter 69 års samboende.....men han har fått hyra en rulator. Skriv gärna kommentarer...vad ...och hur kan jag hjälpa till....jag bor tjugo mil bort enkel väg och har inga syskon....

4 kommentarer:

  1. Jag tror att just vända sig till massmedia kan funka...men det är ju ingen trevlig väg att ta...men Frida kanske kan ha en aning..du är så duktig mamma......du kämpar för dina föräldrar ....det är kärlek...
    älskar dig..

    SvaraRadera
  2. Ja lilla mamma, det är inte lätt. Socialtjänstlagen måste ju följas, men hur den tolkas är faktiskt upp till beslutsfattarna vill jag påstå. Samhället håller på att förändras och det i mycket negativ riktning. Regeringen ältar och ältar om hur viktigt det är med individernas egna val. Bara jävla Ordbajseri!! man har nästan blivit immun mot allt snack.. Jag tror att samhällsresurser måste börja omfördelas eftersom pengar saknas där dom behövs mest. Då menar jag äldrevården, svårt sjuka OCH arbetslösa. Idag håller alla hårt i sina egna behov och tittar bort. Egoism och människoförakt går ju hand i hand. Sköt dig själv och skit i andra mentaliteten applåderas men slår värst mot våra egna. vi måste nog slå näven i bordet nu! Pengar finns, miljarder och åter miljarder till bistånd och det pumpas in bl---ar som naturligtvis ska ha ett värdigt liv bekostas av våra skattepengar. Jag är ingen rasist, det vet du mamma, men sunt förnuft säger ju a tt få bort långa vårdköer, plats på äldreboende är något vi alla ser som givet och en rättighet, eller hur!? Upp till kamp... Kram

    SvaraRadera
  3. bra skrivet av Roger, håller fullständigt med honom, vart är samhället påväg??! De svaga och sjuka är definitivt diskriminerade. I dag ska man inte vara gammal, sjuk eller arbetslös. Det passar inte in i vårt samhälle. Det enda som räknas är karriär och status, dessa människor belönas med ännu mera pengar?! Det är ju för faan sjukt.
    Tack för att du tänker på mig mamma och alla andra. Glöm bara inte bort Dig själv, Du är viktigast för att Du ska orka hjälpa andra... älskar dig..

    Kramar Caroline.

    SvaraRadera
  4. Tack mina barn ...jag blir nästan sentimental...jag önskar ju att allt ska flyta på och att inga människor som inte frivilligt vill ska behöva komma i kläm..särskillt de gamla , sjuka och arbetslösa...det verkar inte finnas någon som helst empati..man måste orka kämpa och vara insatt i hur man fyller i alla papper osv..jag tycker att samhället sparkar på dem som redan ligger....Så har det blivit....Det var kanske lite bättre förr.!!??

    SvaraRadera