fredag 30 oktober 2009

Allhelgona och Halloween

Nu har jag köpt halloween godis så att vi slipper skämmas över att bli märkta på något vis på vårat kvarter.....förra året var vi borta och hade toapapper rullat över alla våra ölandstokar efter hela ingången...Skämmigt!!! tyckte jag... Nu är jag redo att ta emot alla fula spöken och bjuda dem på godis....oh,oh...
På denna bild ser ni när hunden Elsa är utklädd till ett spöke....Visst ser hon "hemsk ut" ?? Eller vad tycker ni?? Bilden är tagen för ca: 5-år sedan då även våran lilla Dixie levde.



..Vad är då Alla helgons dag? ...Dagen då vi särskilt ska minnas våra avlidna nära och kära, smycka graven och tända ljus..Men varifrån kom seden att tända ljus?... Den kom från Italienska katolska gästarbetare som kom till Gustavsbergs porslinsfabrik utanför Stockholm vid förra sekelskiftet...sedan har seden att tända ljus spridits över hela vårt land... Men är Allhelgona en gammal högtid så är Halloween ännu äldre...Nu var det dags att ta in boskapen och det var också viktigt att hela skörden var bärgad så att man kunde fira årets skörd med fest och glam och tända eldar...men det var också då man sa att dödsrikert och det levandes rike var som allra närmast varandra....man trodde att de onda makterna var i farten och därför tände man eldar. ..Jag kunde skriva mer men ger mig här........

Men nu vill vi skilja Halloweenfirandet med utklädda spöken som ropar "Bus eller godis" från Allahelgonahelgen, då vi mins våra döda och avslutar med en fridfull och fin helg till er alla....sov gott!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar