torsdag 22 oktober 2009

Tillbaka i tiden....


...Vaknar till en grå torsdag morgon av att telefonen ringer...mitt i en dröm..Det var våran yngsta dotter som ville fördriva lite tid i sin ensamhet...Jag berättade för henne om drömmen som jag var i.........Det handlar om detta hus....Jag min bror min mor och far bodde i denna byggnad under delar av min skolgång . Min far jobbade som maskinist på mejeriet, så i denna tjänstebostad bodde det tre mejerister och en maskinist. .Under lägenheterna fanns det många garage och under våran bostad stod den enda brandbilen som fanns i byn...far var också deltidsbrandman...så när det brann någonstans så ringde det en speciell signal på våran telefon....Jag kunde många gånger se hur brandmännen från byn kom med sina personbilar... ibland i bara pyjamas om det var sent.. för att snabbt ta på sig brandkläderna och åka iväg för att släcka bränder...det var spännande..Jag trivdes bra ...vi hade stora ytor att leka på och så mejeritaket som delvis var platt, sprang vi mycket på...tjuv och polis, kuragömma ...burk...och många fler lekar inspirerade oss barnungar...och på vintern hade vi så kul att leka ute i snön...vi tog de galvaniserade runda soptunnelocken och åkte nerför sluttningarna bakom mejeribyggnaden....ni ska veta att kinderna var rosiga....I min dröm befann jag mig här ...jag hade glömt så många fina prylar...mattor ...leksaker mm. där, som jag nu tyckte att jag kunde behöva för att ge till mina egna barn och barnbarn...men det kändes lite svårt att bevisa för dem som nu bodde där att det var jag som ägde dessa grejer....en del kunde jag ta ,men alla fina mattor blev nog kvar...jag vaknade ...och det kändes bra att tala med Caroline..för lite obekväm kände jag mig i min döm. Nu har jag duschat...och väntar på att min tandläkare ska ringa, för i går så lossnade en brygga i nedrekäken som bara var provisoriskt fastsatt. Hoppas jag får den på plats i dag..

1 kommentar: