fredag 23 oktober 2009

Frustration..

Fredag förmiddag..grå med endast några +grader där ute........Tvättmaskinen går och snart dax för lunch.
Måste få skriva av mig min frustration ang. min fars ansökan till särskilt boende...han har fått avslag återigen..han anses för frisk för att få en plats..Far är 91 år, han mår inte bra av att bo ensam hemma ...han känner sig olycklig, rädd, orkeslös, nedstämd, han längtar efter den sociala kontakten och efter sin fru, som han förövrigt ville ge en blomma till i dag..sa han i telefon till mig....han tänker mycket på henne och vill hennes bästa...han längtar efter mänsklig värme och närhet. Far har ansökt om färdtjänst eftersom han inte längre kan köra bil..pg. av att hans ben inte vill lyda honom. Nu skall han testas av sjukvården i Övertorneå kommun om han kan klara av att åka buss...han ska gå till busshållplatsen ca.300 m från hemmet..invänta bussen..stiga på och åka till Övertorneå som är en sträcka på ca.18 km...han har ärenden att uträtta ...apotek , bank,affär mm.mm.så länge han bor själv.. så måste det fungera...
Nu hör till saken att far går numera med rulator och eller med kryckor...han tar mycket korta steg och tycker att det är jobbigt att bara besöka mor på hemmet som ligger ca 100 m ifrån hans bostad ..Han lider också av svår astma som han måste medicinera mot varje dag..och enl. Dr. x i Övertorneå vårdcentral så har han efter röntgen fått besked att han lider av muskelinflammation och förslitningar i nedre ländryggen...han ska på nya provtagningar om 6 veckor igen. Min undran är : Har alla kommuner en sådan praxis att testa gamlingar när de ansöker om färdtjänst??? Jag vet att far inte kan klara av att gå själv till busshållplatsen ..stå och invänta bussen och sedan stiga in i bussen ...han har dålig balans och svaga ben...astma..Jag förstår ingenting!!??Och ang . särskilt boende så ska jag och vår dotter göra en ny ansökan så snabbt som möjligt är..

4 kommentarer:

  1. Ja det är helt galet! Jag förstår din frustration. Det är rent ut sagt förjävligt! Hur tänker dom? Kan dom tänka? Har dom ingen erfarenhet av ålderdom o krämpor? Eller är det ren jävlighet dom pysslar med? Ska man verkligen behöva slåss för att få ha ett drägligt liv här i Sverige nuför tiden? Anställer dom beslutsfattande personal utan empati o moral? Man blir alldeles grinfärdig när man pratar med farfar... 91 år och varken ork eller lust att slåss/bråka/tjafsa med dom beslutande organen... Kan dom inte förstå att det enda han vill ha är en lugn sista tid i livet! Men nähä då... Får det verkligen gå till på dethär sättet? Lycka till med överklagan!
    Kraaaaaaaaaaaam!!!

    SvaraRadera
  2. Tack Mia...det är inte lätt som du fårstår...jag vet inte snart ...men massmedia brukar eller kan hjälpa mig i min frustration...jag orkar snart inte ...ringer Pite tidningen snart...vi, jag och Kicki har kontakter här som vi ska prata med först.. Tack Mia hoppas du själv mår något så bra nu... din 40-års present och eran bröllopspresent väntar på er här hemma hos oss fortfarande...tyvärr kan jag ej skicka de...De är för stora.kraaam!!

    SvaraRadera
  3. Hej mamma,
    Jag kan bara hålla med, det är tragiskt... Hela denna långa process, vi har det inte så bra här i Sverige som man vill tro... Tänker på dig mamma.. Du gör det så otroligt bra!! Det är inte lätt att vara ensambarn i en sådan här situation...
    Sänder dig massor med kärlek och energi.
    Kram från din yngsta dotter.

    SvaraRadera
  4. Tack Caroline ..jag ska försöka ta till mig all din energi och kärlek som du sänder..Tänk om det skulle finnas en energimack där man åtminstone kunde köpa energi..ibland skulle jag nog offra några kronor till det och fylla mig full av positiv energi..

    SvaraRadera