måndag 25 januari 2010

...fortsättning av mina barndomsmarker...

...Fortsättning följer från igår...I detta hus bodde vi, (det var en tjänstebostad för en del mejerianställda)... när jag var barn...våran lägenhet var de två fönsterna längst bort.....som du ser så var det stora lekytor ..både framför och bakom huset..samt bakom och på sidorna om mejeribyggnaden...och icke att förglömma ...på det platta mejeritaket, som vi klättrade upp på en stege som var fastsatt på väggen.."lodrät"...Många av mina kamrater kom till mig på eftermiddagarna, då alla mjölkbilar lämnat den stora gården. .. Vi lekte tafatt, burk. polis och tjuv, ett ,två, tre stopp, brännboll....ja..jag kan räkna upp hur många lekar som helst. På vintern åkte vi skidor ...och "pulka"...vi lånade de runda soptunnelocken, som var gjorda av galvaniserad plåt "bra glid"...och åkte i slänterna....oj, vad det snurrade..roligt var det..vi grävde och byggde kojor i de stora upp plogade snömassorna....det var några tillbaka blickar till -50-talet...

Förövrigt har vi.. jag och min man tillbringat största delen av denna måndag i våran gamla hemstad Luleå...Det var så trevligt att besöka våran son... .vi besökte också en före detta lärarkollega till mig....alltid roligt att råkas...Denna dag rann ifrån mig alltför snabbt, men har man roligt så går tiden fort sägs det..eller???Nu är vi hemma sedan några timmar ..Ganska skönt att komma hem till vår lilla by....

1 kommentar:

  1. Jag kan "se" hur ni leker tillsammans! Vilka fina minnen.
    Kram på dej!

    SvaraRadera