tisdag 12 januari 2010

Julgransplundring i min barndom....så var det då..


..Snön hänger som ett vitt duntäcke över ett av vårat köksfönster..och på den motsatta sidan av huset kan jag se hur den röda solen är på väg bakom horisonten....himlen är så röd och grann. I dag har jag bara slappat..inte gjort något utöver de vanliga hushållssysslorna som alltid finns.. I morgon är det tjugondag jul och enligt tradition så ska julen dansas ut så även hos oss...När jag var barn så var det alltid så att det ordnades julgransplundring för barnen..I julgranen hade föräldrarna hängt en massa godis ..det kunde vara pepparkakor..små godisstrutar innehållande knäck, polkagrisar, mm.mm. och röda fina små äpplen förståss....det var alltid en stor fest...med ringlekar och julsånger... då julgranen dansades ut......så var det då.... det var några minnen från min barndoms tjugondag knut..

3 kommentarer:

  1. Det lät riktigt mysigt och något att längta till!!! Varför gör man inte så nu för tiden?! Jag kan verkligen se plundringen i mitt inre. Kram, kram.

    SvaraRadera
  2. Jag har nåt svagt minne av att ha varit med om det....bryta upp smällkarameller.....och så dom små röda äpplena.....så mysigt.
    Puss&Kram

    SvaraRadera
  3. ...Den gamla traditionen kan man väl återinföra med sina små barn som Caroline frågar sig. ..Innan jul samlades några barn med föräldrar för att göra julpyssel...Smällkarameller och flätade korgar av glansigt papper..och små strutar av papper...mm...

    SvaraRadera